Wacken Open Air 2019 - Dag 4

De laatste dag alweer, ... 4 dagen van het ene podium naar het andere op het toch wel uitgestrekte terrein geeft een totaal van ±75km gestapt, 39 concerten gezien, veel gegeten, veel pintjes gedronken ;-)

Manticora

Deze Deense power metal band brengt een ietwat donkerder, meer thrash beïnvloed geluid dan de gemiddelde genre-genoten, en is met meer dan 20 jaar ervaring (opgericht in 1996) en 9 albums niet direct een debutant. Jammer genoeg kwam het er op het vroeg uur (2de band van de dag) niet echt uit, vooral door de beduidend slechte klankmix die er voor zorgde dat de kickdrum alle andere instrument overheerste ...

Jammer, want de albums zijn echt wel de moeite waard.

Setlist

1. Katana - Opium
  2. A Long Farewell
  3. Gypsies' Dance, Part 2
  4. Intermezzo: Piano Concerto No.1 - B Flat Minor...
  5. Echoes of a Silent Scream
  6. Through the Eyes of the Killer - Towering Over You
  7. Through the Eyes of the Killer - Revival of the Muse That is Violence

Battle Beast

Met Battle Beast treedt na Hamferð nog een Metal Battle winnaar (2010) aan. Deze Finse formatie, die met Noora Louhimo beschikt over één van de betere frontvrouwen in het genre, is door hun toegankelijke heavy/power metal echter veel bekender bij het grote publiek, vandaar hun plaats op één van de main stages. De catchy songs, de strakke band en Noora's wat rauwe/hese stemgeluid, gecombineerd met een goede podium présence en een heerlijk gevoel voor zelfrelativering ("Wij zijn de grootste female fronted Viking band van Finland", gepaard met een Amon Amarth riffje) zorgen voor een eerste hoogtepunt van de dag.

Setlist

1. Unbroken
  2. Familiar Hell
  3. Straight to the Heart
  4. Endless Summer
  5. Out of Control
  6. The Golden Horde
  7. Bastard Son of Odin
  8. The Hero
  9. Eden
  10. No More Hollywood Endings
  11. King for a Day
  12. Beyond the Burning Skies

Reckless Love

We blijven in Finland, maar we verhuizen naar één van de kleinere podia, met Reckless Love. In tegenstelling tot ander glam bands bevalt hetgeen we hier zien ons wel: ongecompliceerde hardrock, niet te serieus, maar ook geen persiflage (looking at you Steel Panther), met hier en daar duidelijke Bon Jovi invloeden. Jammer genoeg geen fotopas kunnen bemachtigen, en ook de officiële Wacken fotografen hebben deze band niet weten te vinden ...

Setlist

1. Animal Attraction
  2. So Happy I Could Die
  3. We Are the Weekend
  4. Monster
  5. Born to Break Your Heart
  6. Beautiful Bomb
  7. Back to Paradise
  8. On the Radio
  9. Night on Fire
  10. Hot

The Vintage Caravan

We steken de tent over maar blijven in het hoge Noorden voor het Ijslandse The Vintage Caravan. Hun naam staat duidelijk voor wat hier gebracht wordt: "vintage" geïnspireerde hardrock, met stoner en bluesy vibes, gebracht door een klassiek "power trio" (gitaar, bas & drums). Zoals steeds krijgen we een zéér energieke presentatie, opgezweept en opgevolgd door een volle tent enthousiaste fans.

Setlist

1. Reset
  2. Reflections
  3. Crazy Horses
  4. Babylon
  5. On the Run
  6. Set Your Sights
  7. Drum Solo / Expand Your Mind
  8. Midnight Meditation

TesseracT

We blijven nog even in de tent (onze benen wat sparen), maar virtueel leggen we heel wat afstand af, zowel wat stijl als oorsprong betreft. Van het hoge Noorden en traditionele sounds zakken we namelijk af naar Engeland voor de progressievelingen van TesseracT. Wat ze gemeenschappelijk hebben met hun voorgangers is echter de ongelofelijke drive waarmee ze op het podium staan. Ondanks hun "moeilijke" muziek krijgen we hier geen steriele virtuositeit te zien maar gepassioneerde muzikanten en krachtige clean vocals.

Setlist

1. Concealing Fate, Part 1: Acceptance
  2. Concealing Fate, Part 2: Deception
  3. Of Mind - Nocturne
  4. Luminary
  5. Dystopia
  6. Smile
  7. King
  8. Juno

Uriah Heap

We steken weer het volledige terrein over om een hardrock monument aan het werk te zien. De band is aan het toeren om hun 50ste verjaardag te vieren (hoewel enkel gitarist Mick Box nog over blijft van de originele bezetting), en wat we hier te zien krijgen is een machtige hitmachine, maar ook de enkele nummers uit hun recentste (24ste) album houden live stand tussen deze klassiekers.

Setlist

1. Grazed by Heaven
  2. Too Scared to Run
  3. Take Away My Soul
  4. Rainbow Demon
  5. Knocking at My Door
  6. Gypsy
  7. Look at Yourself
  8. July Morning
  9. Lady in Black
  10. Sunrise
  11. Easy Livin'

Septicflesh

Bij de Grieken van Septicflesh hebben we een wat dubbel gevoel: ze hebben goede songs, en brengen ze ook zéér sterk. Het probleem is echter dat er te veel gepraat wordt tussen de nummers in, en dat breekt de flow van het concert een beetje, en laat hun symfonische take op death metal dat nu net nodig hebben om erin te kunnen op gaan.

Setlist

1. Portrait of a Headless Man
  2. Pyramid God
  3. Martyr
  4. Prototype
  5. The Vampire From Nazareth
  6. Communion
  7. Anubis
  8. Dark Art

Saor

Onderweg terug naar de infield houden halt bij de Wackinger stage voor het Schotse Saor. Dit van oorsprong éénmansproject brengt bezwerende atmosferische black metal met folk accenten, en ondanks de setting in open lucht op klaarlichte dag werkt het zeer goed en is het (niet talrijk genoeg) aanwezige publiek duidelijk méé. Jammer genoeg hebben we serieuze last van geluidsoverlast uit de infield tijdens de stillere passages.

Setlist

1. Forgotten Paths
  2. Roots
  3. Carved in Stone
  4. Aura
  5. Monadh
  6. Tears of a Nation

Avatar

Tja Avatar, wat kunnen we hier nu van zeggen? Eigenlijk is de Louder Stage, het kleinste van de 3 main stages, te klein voor deze band. Catchy song, een fenomenale frontman, goede muzikanten, een verzorgde act ... Alcatraz heeft groot gelijk dat dit headliner materiaal is

Setlist

1. A Statue of the King
  2. Let It Burn
  3. Paint Me Red
  4. Tsar Bomba
  5. Bloody Angel
  6. The Eagle Has Landed
  7. Smells Like a Freakshow
  8. The King Welcomes You to Avatar Country
  9. Hail the Apocalypse

Delain

Deze Nederlandse band is ontsproten aan het brein van ex-Within Temptation toetsenist Martijn Westerholt, en dat is er jammer genoeg wel wat aan te merken. De gelijkenissen worden vandaag nog treffender nu Orphanage grunter George Oosthoek mee op het podium komt. Op de performance en de presentatie is niets aan te merken (hoewel, zagen we die rode lederen outfit ook al niet bij After Forever?), het mist gewoon een beetje een eigen sound.

Setlist

1. Hands of Gold (met George Oosthoek)
  2. Suckerpunch
  3. The Glory and the Scum
  4. Fire with Fire
  5. Masters of Destiny
  6. Here Come the Vultures
  7. Mother Machine
  8. Don't Let Go
  9. We Are the Others
  10. Pristine (met George Oosthoek)

Diamond Head

Wacken Open Air 2019 afsluiten doen we met 2 NWOBHM klassiekers. De eerste van de twee, Diamond Head, treedt aan op de Headbangers Stage, ja, in de tent. We krijgen een show met een aantal nummers uit hun nieuwe album The Coffin Train. Slecht zijn deze nummers zeker niet en de band staat duidelijk met plezier op het podium met vooral voor de huidige zanger Rasmus Bom Andersen een glansrol. Jammer genoeg voor hen is het talrijke publiek eigenlijk maar voor één nummer gekomen, waarmee ze dan ook hun set afsluiten: Am I Evil?

Setlist

1. Borrowed Time
  2. Bones
  3. Death by Design
  4. In the Heat of the Night
  5. Shoot Out the Lights
  6. It's Electric
  7. Belly of the Beast
  8. The Messenger
  9. Helpless
  10. Am I Evil?

Saxon

Onze afsluiter voor dit jaar is Saxon, een band die al jaren geen introductie meer nodig heeft. Live hebben we ze echter steeds redelijk wisselvallig gevonden. Vandaag was één van de super avonden: Biff en de zijnen leken wel 20 jaar jonger. Met ongeziene energie en zo goed als geen geleuter tussendoor werden zowel de klassiekers als nieuwere songs op het publiek losgelaten, met een tribute aan Motörhead (They Played Rock And Roll) als toch wel een pakkend moment.

Setlist

1. Motorcycle Man
  2. Battering Ram